Film Julesa Dassina, pierwszy z jego tetralogii noir. Kolejne to Nagie miasto, Złodziejski trakt, Noc i miasto. Kręcone rok po roku filmy noir z pazurem. Iście zabójcze tempo przy utrzymaniu niebywale wysokiego poziomu dzieł. Filmy noir Dassina były na kilku co najmniej polach innowacyjne nie tylko ze względu na swój formalizm, ale także ze względu na podejmowane tematy. Nie inaczej było przy Brutalnej sile, która obaliła mit więziennej resocjalizacji, a Dassin wykreował tu postać strażnika brutala, który z wieloma swoimi cechami brnął później przez kolejne dziesięciolecia w nurcie ’prison movies’.
Brutalna siła to kino więzienne, surowe i realistyczne głównie dzięki kilku znamiennym scenom, które i dzisiaj robią wrażenie, a w momencie premiery musiały zapewne widzów szokować. Ale zanim do nich dojdziemy, przyjrzyjmy się pokrótce fabule.
Brutalna siła, czyli resocjalizacja to mit.
Brutalna siła, brutalne sceny.
Brutalna siła to dramat więzienny z mocnym rysem noir i wspomnianymi scenami, które powinny po seansie zostać zapamiętane na długo. Mocne wrażenie robi chociażby egzekucja jednego z więźniów kapusiów, za którego zabrali się „koledzy” w czasie rutynowej pracy w czasie dnia. Kapuś został wrzucony pod zgniatarkę, a gdy wcześniej chciał uciec z miejsca kaźni, drogę odcinali mu kolejni osadzeni uzbrojeni w palniki. Mocna jest też scena wydobywania zeznań przez kapitana, chociaż twórcy z racji tego, że w latach 40. nie mogli epatować przemocą, dużo widzowi oszczędzili. Niemniej obraz kapitana kata, który do roboty zabiera się w białym podkoszulku, a przestraszony więzień siedzi na krześle potrafi zrobić wrażenie. Duża w tym zasługa aktorskiego warsztatu Cronyna, który wcielając się w postać bezwzględnego strażnika musiał jednocześnie przedstawić się jako typ oślizgły, dwulicowy, grający na kilku frontach jednocześnie (inaczej zachowywał się na drodze urzędowej przy naczelniku, inaczej przy więźniach etc.).
Do zapamiętania jest również dość ciekawy pomysł z motywem kobiety, do której wracają we wspomnieniach kolejni więźniowie spod tej samej celi. Na ścianie wisi plakat z dziewczyną. Nikt jej nie zna, ale każdy patrząc na nią przywołuje wspomnienia ze swoimi lubymi.
Więźniowie i strażnicy, dobro i zło.
Gatunek: kryminał, prison movies, noir
Reżyseria: Jules Dassin
Scenariusz: Richard Brooks
Obsada: Burt Lancaster, Hume Cronyn, Charles Bickford, Yvonne De Carlo, Ann Blyth
Muzyka: Miklós Rózsa
Zdjęcia: William H. Daniels