Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key

Reżyseruje Sergio Martino, w obsadzie Edwige Fenech i Anita Strindberg, wspaniała (i bardzo różnorodna) muzyka Bruno Nicolaia, wysmakowana jak zawsze stylistyka i urokliwa scenografia. Czegóż chcieć więcej? Być może napięcia, emocji i zdecydowanie więcej krwistych kawałków, bo jak na Martino jest tu ich jak na lekarstwo.

Z pięciu wybornych gialli Sergio Martino powstałych na początku lat 70.,Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key (Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave) wydaje mi się najuboższe w doznania, które wiązałbym z obcowaniem z twórczością reżysera. Oczywiście znalazło się tu wiele wspaniałych elementów, bo przecież Martino to sprawdzona marka, ale na tle chociażby Torso, czy The Case of the Scorpion’s Tail (La coda dello scorpione) spadek jakości jest widoczny. Za scenariusz odpowiada stały współpracownik Martino, czyli sprawdzony Ernesto Gastaldi (de facto był jednym ze współscenarzystów obok chociażby brata reżysera, Luciano Martino), który wprawdzie oparł skrypt na bazie Czarnego kota Edgara Alana Poe, ale moim zdaniem ponownie skłaniał się, by głównie reinterpretować Les Diaboliques Henri-Georges Clouzot. Piszę ponownie, bo Gastaldi wykonał podobny manewr cztery lata wcześniej u Romolo Guerrieriego w Słodkim ciele Deborah. Nawet ta dodatkowa wiedza nie powinna jednak zepsuć seansu, bo scenarzyści bardzo dobrze mylą tropy i do końca intrygują.

Gros akcji rozgrywa się w ogromnej posiadłości zblazowanego pisarza Oliviero (świetny Luigi Pistilli), w której ten pomieszkuje wraz z żoną Iriną (Anita Strindberg) i czarnoskórą służącą Brendą. Jest jeszcze czarny kot Szatan. Oliviero do południa jest już przeważnie pijany, a to dopiero początek dnia pełnego uciech. Wieczorem zjeżdża okoliczna młodzież, a przyjściu nocy wtóruje rozpoczynająca się przeważnie w tym momencie orgietka. Oliviero nadużywa alkoholu i innych używek, znęca się nad żoną, nie ma hamulców przy oglądaniu się innymi partnerkami. Zdradza, jest wulgarny, obsceniczny. Zostaje zamordowana kochanka Oliviera, więc cień podejrzeń pada na pisarza. A do posiadłości przybywa siostrzenica (anty)bohatera, Floriana (Edwige Fenech).

Sergio Martino doskonale wie jak utrzymać uwagę widza, bo wypełnił swój utwór od początku do końca atrakcjami. Rozerotyzowane giallo Martino nie przynudza więc ani przez chwilę, a ten brak napięcia, o którym wspominałem nie stanowi o dużej ujmie dla omawianego obrazu. Głównym walorem, co ciekawe, jest aktorski pojedynek pomiędzy Pistillim, a Strindberg. Małżeństwo ściera się na każdym polu. Maltretowana i poniżana małżonka jest wszak twarda, ale Oliviero raz za razem posuwa się o krok dalej. Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key to thriller oryginalny, przyjemny w odbiorze, a w kategorii rozpatrywania go jako przedstawiciela żółtego nurtu śmiało można napisać, że mamy do czynienia ze szlagierem.

Patryk Karwowski

Czas trwania: 97 min
Gatunek: giallo, żółta niedziela
Reżyseria: Sergio Martino
Scenariusz: Luciano Martino, Sauro Scavolini, Ernesto Gastaldi, Edgar Allan Poe (na podstawie opowiadania)
Obsada: Edwige Fenech, Anita Strindberg, Luigi Pistilli, Ivan Rassimov, Angela La Vorgna
Zdjęcia: Giancarlo Ferrando
Muzyka: Bruno Nicolai

PODOBAŁ CI SIĘ TEN ARTYKUŁ? LUBISZ TĘ STRONĘ?