Pisząc „typowy Tom Hanks” nie mam na myśli nic złego. To przecież ten piątkowy uczeń w klasie, który nigdy nie zawodzi, ale też niczym nie zaskakuje. Zawsze ma odrobione lekcje, schludnie prowadzi zeszyty i się nie spóźnia. Taki też jest Tom Hanks w najnowszym filmie Paula Greengrassa, który również wpisuje się w schemat skrojonych na medal obrazów. Greengrass ma w swojej karierze dwa filmy, które rzeczywiście wskazywały go jako nietuzinkowego twórcę, oba z początku kariery. Mam na myśli wojenny film, zapomniany już Zmartwychwstały z 1989 roku i Krwawą niedzielę z 2002 roku, będący rekonstrukcją tragicznych wydarzeń z Londonderry w Irlandii Północnej. Oczywiście późniejsze kino Greengrassa z trzema odcinkami kinowej noweli o Bournie na czele to nader sprawne kino akcji, angażujące i naprawdę dobrze zrealizowane. Jednak autorskości w nim za grosz. Zresztą widać to po filmie Green Zone z Mattem Damonem, który mógłby być kolejnym z cyklu o Bournie, a nie był. To samo dotyczy Kapitana Phillipsa. Świetnie nakręcony, w ostatnich sekundach trzymający na krawędzi fotela, wzruszający, festiwalowy. Czy podobnie jest z Nowinami ze świata? Jest trochę inaczej, bo to western, a ten gatunek, szczególnie w wydaniu nowożytnym zawsze ma u mnie fory. Ileż bowiem dostajemy westernów z prawdziwego zdarzenia w ciągu roku? Gdy napiszę, że niewiele to i tak będzie na wyrost. Nowiny ze świata to western porządny, z dobrze opowiedzianą historią, pięknymi zdjęciami Dariusza Wolskiego, fantastycznie przygotowana scenografią, wpadającymi w ucho kompozycjami Jamesa Newtona Howarda. Czego chcieć więcej?
Można napisać z pełnym przekonaniem (i to również nie powinno być ujmą dla twórców), że temat w Nowinach ze świata to istny samograj. To prawda. Film Greengrassa nakręcony na podstawie powieści Paulette Jiles opowiada o kapitanie Jeffersonie Kyle Kidzie. Kidd walczył w barwach południa, ale chyba nie do końca wierzył w sprawę. Przynajmniej teraz widać po nim, że próbuje odciąć się od swoich frontowych wspomnień. Gdy go poznajemy czyta prasowe wiadomości z gazet, które wiezie przez kraj z różnych stanów. Czyta więc doniesienia z pewnością nie zawsze aktualne. Robi to z przekonaniem, wczuwa się w rolę korespondenta. News o wypadku w kopalni, kapitan Jefferson Kyle Kidd potrafi przeczytać a taką intonacją, że zebrani w namiocie wstrzymują na chwilę oddech. Ludzie słuchają tych rewelacji i wiedzą, że jest coś więcej niż ta pożoga wokół nich. Jefferson Kyle Kidd daje nadzieję, kończy zawsze optymistycznie, potrafi zapalić światełko i sprawić, że obywatelom, którzy odbudowują Amerykę, jest jakby raźniej i cieplej. Podczas jednej ze swoich podróży (bo Kidd jest przecież ciągle w drodze, jakby próbując uciec od grzechów przeszłości) spotyka dziewczynę wychowaną przez plemię Kiowa. To kolejny dramat z Dzikiego Zachodu. Porwana przez Indian jako małe dziecko, nie pamięta już języka białych, kulturę zachodu odrzuca. Teraz natomiast, gdy żołnierze wycięli w pień plemię gdzie żyła, zostaje osierocona po raz drugi. Kapitan Kidd podejmuje się przewieźć ją do wujostwa. To długa droga, w czasie której oboje wiele się od siebie nauczą, sprostają wielu przeciwnościom losu, będą musieli walczyć, uciekać, a kapitan Kidd raz jeszcze dobędzie broni.
Znacie ten film i w kategorii 'feel good movie’ to seans,. można napisać, spełniony. Nie jest jednak tak, że to tylko pocieszające optymistyczne kino drogi o zmęczonym żołnierzu i dziewczynce, która próbuje ponownie odnaleźć się w utraconym dzieciństwie. Greengrass wie doskonale jak trzymać historię w ryzach, odpowiednio dawkować różne nastroje, wzniecić pożar i w doskonałym momencie go ugasić. Nowiny ze świata ze swoim budżetem 40 milionów dolarów z pewnością będzie mieć problemy, by odrobić pieniądze na niego wyłożone. To kino staroświeckie, zatopione w cudownych barwach, melancholijne, zbudowane ze smutku, na który jednak skierowane są ciepłe słoneczne promienie. Kapitan z dziewczynką o imieniu Johanna (fenomenalna Helena Zengel) stracili na wojnie bardzo wiele, ale zyskali siebie.
Czas trwania: 118 min
Gatunek: western
Reżyseria: Paul Greengrass
Scenariusz: Paul Greengrass, Luke Davies, Paulette Jiles (na podstawie powieści)
Obsada: Tom Hanks, Helena Zengel, Tom Astor, Andy Kastelic, Mare Winningham, Elizabeth Marvel
Zdjęcia: Dariusz Wolski
Muzyka: James Newton Howard