Robert Aldrich, urodzony 9 sierpnia 1918 roku.
Pisano o nim, że „żaden amerykański reżyser nie urodził się tak bogaty, jak Aldrich – a następnie tak całkowicie odciął się od rodzinnych pieniędzy”. Producent, scenarzysta, reżyser, bliski krewniak Rockefellerów. Rzeczywiście Aldrich miał na wyciągnięcie ręki fortunę rodzinną. W czasach Wielkiego Kryzysu zaczął jednak wyrażać niezadowolenie z polityki uprawianej przez rodzinę, wzrosły napięcia między nim a ojcem, ostatecznie Robert rzucił studia, zaraz po tym został wydziedziczony.
W wieku 23 lat rozpoczął pracę w przemyśle filmowym od najniższego szczebla w RKO Pictures za 25 dolarów tygodniowo. I tym razem odrzucił ofertę, by z racji rodzinnych koneksji zasiąść na fotelu producenta. Można napisać, że rozgrywał swoją karierę „po bożemu”. Asystował, nawiązywał znajomości, pomagał przy produkcji filmowej. Lata 1946-1948, już pod skrzydłami Enterprise Studio to okres najbardziej kształtujący autorski podpis przyszłego reżysera. W latach 50. po upadku Enterprise wciąż asystował, ale też reżyserował samodzielnie kilka odcinków seriali. To okres „telewizyjny”, a większa samodzielność Aldricha owocowała tym, że mógł już eksperymentować. Debiut reżyserski przyszedł z polecenia i zaowocowały tutaj liczne kontakty oraz to, że Aldrich sprawdzał się za każdym razem, gdy piastował fotel asystenta.
Przed nami 29 filmów pełnometrażowych plus (zadanie na szóstkę) to na co przyjdzie Wam ochota z szerokiego wyboru tytułów, przy których Aldrich pracował (asystent, producent, reżyser telewizyjny). To będzie wspaniała przygoda, bo przed nami z pewnością wiele pozytywnych niespodzianek. I nie piszę tu rzecz jasna o żelaznych pozycjach w filmografii Aldricha, jak Parszywa dwunastka czy Co się zdarzyło Baby Jane? Zapraszam (zerknijcie na listę w poście) i zachęcam, bo to tylko kilka tytułów miesięcznie, a być może ułożą się one w obraz kolejnego mavericka kinematografii.
I tak, idąc za latami poprzednimi:
Zasady są proste. Wyrażacie chęć przystąpienia do wyzwania, ja Was dopisuję tutaj. Pobieracie grafikę, linkujecie do tego miejsca, oglądacie filmy Aldricha, cieszycie się z obcowania z filmografią. Piszecie o filmach Aldricha, recenzujecie, publikujecie podsumowanie 9 sierpnia 2020 roku. Oglądacie tyle, ile dacie radę. To nie wyścig, a wyzwanie ma po prostu przybliżyć w mniejszym lub większym stopniu filmografię twórcy.
Big Leaguer (1953)
World for Ransom (1954)
Apache -Ostatnia walka Apacza (1954)
Vera Cruz (1954)
Kiss Me Deadly -Śmiertelny pocałunek (1955)
The Big Knife – Wielki nóż (1955)
Autumn Leaves – Jesienne liście (1956)
Attack – Atak (1956)
The Angry Hills – Gniewne wzgórza (1959)
Ten Seconds to Hell – 10 sekund do piekła (1959)
The Last Sunset – Ostatni zachód słońca (1961)
Sodom and Gomorrah – Ostatnie dni Sodomy i Gomory (1962)
What Ever Happened to Baby Jane? – Co się zdarzyło Baby Jane? (1962)
4 for Texas – Czworo z Teksasu (1963)
Hush…Hush, Sweet Charlotte – Nie placz, Charlotto (1964)
The Flight of the Phoenix – Lot Feniksa (1965)
The Dirty Dozen – Parszywa dwunastka (1967)
The Legend of Lylah Clare – Legenda Lylah Clare (1968)
The Killing of Sister George – Zabójstwo siostry George (1968)
Too Late the Hero – Spóźniony bohater (1970)
The Grissom Gang – Gang Mamy Grissom (1971)
Ulzana’s Raid – Ucieczka Ulzany (1972)
Emperor of the North Pole – Władca północy (1973)
The Longest Yard – Najdłuższy jard (1974)
Hustle – Pigalak (1975)
Twilight’s Last Gleaming – Ostatni promień brzasku (1977)
The Choirboys (1977)
The Frisco Kid – Frisco Kid (1979)
…All the Marbles – Damy na ringu (1981)
ZAPISANE BLOGI:
La Fin Absolue du Monde