Nagrodę w konkursie głównym (to będzie ciekawe!) poprzedził mały manifest jury odczytany przez przewodniczącego Michaela Apteda (Park Gorkiego, Nell, Goryle we mgle, Córka górnika), który dotyczył prezentowanych filmów na tegorocznym Camerimage (wiem, który konkretnie przegiął pałę. Jeszcze o nim będzie) i bezpodstawnego pokazywania w nich przemocy. Szacuneczek, że wspólnie doszli do takiego konsensusu i wniosek powstał, chociaż absolutnie się z nim nie zgadzam. Ja mimo wszystko chciałbym wierzyć, że całe medium filmowe jest sprawą przemyślaną i występująca przemoc służy opowiedzeniu czegoś.
Cały festiwal jak zwykle został pierwszorzędnie zorganizowany, w rzece Brda nikt się nie utopił (a próbował!). Moje nieliczne seanse, zawsze były takie same, czyli odbierane przez całą widownię, która niczym jeden organizm pompowała tą samą kinofilską krew. To świetne uczucie, gdy masz na sali tyle ogarniętego filmowo towarzystwa, które swoje emocje żywiołowo manifestuje, zawsze zresztą idealnie zgrywając się w tych samych miejscach. Gwizdy, gdy pojawi się kolejny filmowy zwyrol, oklaski, gdy w drzwiach pojawia się bohater z potrzebną odsieczą. Brawa, gdy mniejszy wygarnie większemu, radosny śmiech, gdy cwaniak dostanie po uszach i w końcu gorący aplauz, gdy kochankowie odnajdą się w mroku i zobaczymy ten długo wyczekiwany pocałunek. Lubię to wspólne przeżywanie bez komentowania. Każdy z widzów na festiwalowych salach był kinem.
Lista nagrodzonych poniżej (za Camerimage.pl). Wszystkie zrecenzowane filmy z tegorocznego festiwalu znajdziecie tutaj.
KONKURS GŁÓWNY
Złota Żaba: Dusza i ciało (recenzja tutaj)
zdj. Máté Herbai
reż. Ildikó Enyedi
Srebrna Żaba: Niemiłość (recenzja tutaj)
zdj. Michaił Kriczman
reż. Andriej Zwiagincew
Brązowa Żaba: Najpierw zabili mojego ojca (do obejrzenia na platformie Netflix – tutaj)
zdj. Anthony Dod Mantle
reż. Angelina Jolie
NAGRODA FIPRESCI
reż. Martin McDonagh
Najlepszy Film Polski: Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej (recenzja tutaj)
zdj. Michał Sobociński
reż. Maria Sadowska
*** *** ***
KONKURS ETIUD STUDENCKICH
Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa – Złota Kijanka: All of Us
zdj. Felix Striegel
reż. Katja Benrath
szkoła: Hamburg Media School (HMS)
Srebrna Kijanka: Across the Street
zdj. Tom Durand
reż. Jeanne Privat
szkoła: Institut National Superieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion (INSAS)
Brązowa Kijanka: Rocco
zdj. Martín Urrea
reż. Gerard Nogueira
szkoła: Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC)
*** *** ***
KONKURS DŁUGOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Złota Żaba — za najlepszy film dokumentalny: Radio Kobanî
zdj. Nina Badoux
reż. Reber Dosky
Złota Żaba — za najlepszy dokument fabularyzowany: Potentiae
zdj. Ricardo Garfias
reż. Javier Toscano
zdj. Miroslav Janek
reż. Miroslav Janek
reż. Marcin SauterSpecjalne Wyróżnienie: Find Fix Finish
zdj. Nikolai Huber
reż. Sylvain Cruiziat, Mila Zhluktenko
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców PolskichNajlepszy debiut reżyserski: Borg/McEnroe. Między odwagą a szaleństwem
zdj. Niels Thastum
reż. Janus Metz*** *** **
KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Najlepszy debiut operatorski: Zimowi bracia
zdj. Maria von Hausswolff
reż. Hlynur Pálmason
*** *** ***
KONKURS WIDEOKLIPÓW
Najlepszy wideoklip: Leningrad „Kolschik”
zdj. Genrih Meder
reż. Ilja Najszuler
Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: alt-J „3WW”
zdj. Dustin Lane
reż. Young Replicant
*** *** ***
zdj. Christophe Nuyens
reż. Julien Despaux, Thierry Poiraud
Organizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-PomorskiegoNagroda Główna: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego za spot Zmieniamy Podkarpackie z Funduszami Europejskimi – czas na twój pomysł!
Nagrody specjalne poprzedzone świetnie zmontowanymi klipami z przekroju twórczości.
John Toll – Nagroda za Całokształt Twórczości
Paula Wagner – Nagroda dla Producentki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną
Wayne Isham– Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Wideoklipów
Haris Zambarloukos i Kenneth Branagh – Nagroda dla Duetu Autor Zdjęć – Reżyser
Frederick Wiseman– Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym
Phillip Noyce – Nagroda za Całokształt Twórczości dla Reżysera
Paul Hirsch – Nagroda dla Montażysty ze Szczególną Wrażliwością Wizualną
Adam Stockhausen – Nagrody dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną